Strikketerapi.

Strikketerapi er kendt ud over verden og i mange engelsksprogede lande er det fuldt ud anerkendt som terapiform. Sådan er det ikke i Danmark, men vi er da flere og flere som får øjnene op for det gavnlige i at strikke.

I USA brugte man strikning som terapiform til dem der var i forbindelse med tragedien i World Trade Center og mange steder bruger man strikning i forbindelse med depresion da det viser sig at mennesker føler sig lykkeligere når de strikker.

For nogen er det lykken at strikke hvis de ikke kan falde i søvn og mange mange procent kan helt undvære medicinen hvis de strikker inden de går i seng, det har forskningen vist.

Jeg selv bruger strikning mod angst og tankemylder og de fleste gange behøver jeg ikke beroligende medicin hvis jeg bare strikker 20 min hver dag.

Det er bla. derfor jeg har det meget bedre idag fordi jeg strikker så meget, jeg er meget mere stille og rolig, hvilket mine omgivelser sætter pris på og jeg derfor ikke kommer i så mange konflikter.

Man har også brugt strikning til mennesker med spiseforstyrrelser og man ved man kan halvere symptomer på demens med 50% ved strikning.

Strikning kan også hjælpe mennesker med social forbi fordi de kan sidde og koncentre sig mens de strikker i store forsamlinger, og med hænderne oppe foran kroppen kan de sidde i deres egen "zone". Desuden behøver man ikke at have øjnkontakt med nogen når man strikker.

Mennesker med lavt selvværd kan få det igen ved at strikke til velgørende organisationer, hvor de ved at deres strik vil falde i god jord.

Mange mener også at de kan håndtere smerter bedre når de strikker fordi deres opmærksomhed kommer et andet sted hen.

I det hele taget viser fordningen at det hjælper at strikke og at man bare ved at strikke 20 min.hver dag kan undgå stress.